Стадія «шоку» поступово проходить. Ми всі уже знаємо, що робити у випадку оголошення повітряної тривоги. У кожного з нас зібрана базова валізка/наплічник/сумка, яку ми беремо із собою переміщаючись в укриття, — йдеться у дописі. — Хтось перевіз дітей в максимально безпечне місце… Хтось створює таке місце вдома…Турбота про емоційний та моральний стан дітей — одне з основних завдань батьків.
Що варто робити під час війни, коли у вас діти:
Це прекрасний інструмент, який можна взяти із собою в укриття. Намагайтеся бути максимально чесними та озвучуйте лише правдиві факти або те, в чому дійсно впевнені і у що вірите самі.
Іншими словами, намагайтеся обіймати їх якомога частіше.
Для молодших дітей гарно спрацюють пальчикові ігри.
Можна спробувати створити максимальне відчуття безпеки: обійміть дитину; ритмічними, проте не динамічними погойдуваннями рухайтеся вправо-вліво або вперед-назад; можна паралельно з цим погладжувати дитину або намугикувати якусь мелодію.
І не важливо скільки Вашій дитині років: 4 чи 12…
Ви живі! У Вас є емоції! Ви вчите дитину тому, що проявляти їх — це нормально.
Найчастіше, вони транслюють те, що переживають і відчувають мимовільно. Інколи, самі не розуміючи, що з ними відбувається.
Дуже гарно спрацює повторення за дитиною її ж тверджень. Наприклад: «Ти злишся на … Так?», «Ти боїшся, що …» і т.д.
Саме в грі дитина проживає те, що свідомо прожити не в змозі. Гра може допомогти зрозуміти те, що дитина не зможе проговорити.
Намагайтеся бути в зоні постійного доступу: фізично, телефоном, по відеозв’язку (у випадках, коли доводиться бути окремо).
Це створить додаткове відчуття безпеки. Якщо десь забувши лишатиме — нагадайте про неї. Якщо загубить — дозвольте посумувати, а, за потреби, запропонуйте обрати іншу для турботи.
Це може бути, наприклад, розмова на нейтральні або спільні теми або обійми зі старшими дітьми. З молодшими дітьми може бути читання або складання казок, обійми та погладжування.
Це можуть бути найрізноманітніші ігри та техніки:
Особиста безпека дітей. Що повинні знати і вміти Ваші діти?
Незнайомці небезпечні. Близько двох третин злочинів – як проти дітей, так і проти дорослих – виникає тоді, коли ми перебуваємо, по-перше, самі і, по-друге, у безлюдних місцях. Безпека двох дітей більше ніж удвічі вища, порівняно з однією дитиною. Перебуваючи в людних місцях та уникаючи пустирів, дитина значно підвищує власну безпеку. Дитина має знати, як треба поводитися на вулиці з незнайомими людьми, а саме:
Якщо дитина ще не може самостійно їздити у ліфті, вона має користуватися сходами.
Не можна входити у ліфт разом зі сторонніми людьми!
Якщо кабіна ліфта підійшла, а біля неї стоять сторонні люди, дитина має відмовитись від поїздки.
Вулиці великих міст не дуже зручні навіть для дорослих людей, а дитина, яка опинилася тут сама, майже автоматично може вважатися у стані екстремальної ситуації.
Дитина і вулиця. Найчастіша причина загибелі дітей на вулиці – дорожньо-транспортні пригоди. Тому, відпускаючи дитину на вулицю, дорослі повинні підготувати її до взаємодії з містом, навичками поведінки на вулиці та необхідності дотримуватися елементарних правил дорожнього руху.
Ситуація „Один на вулиці!”
1. Дитина має знати:
- домашню адресу, прізвище, імена, по батькові батьків;
- правила дорожнього руху, що стосуються безпеки пішоходів;
- значення застережних знаків, наприклад, „висока напруга”.
2. Дитина має бути впевнена, що рідні знають, де саме вона знаходиться, і що вона завжди з ними може зв”язатися.
3. При користуванні громадським транспортом дитина має заходити лише в ті вагони, де вже є пасажири.
4. Дитині в жодному разі не можна гратися в безлюдних і темних місцях. Вона має знати, що це не прояв боягузтва, а захід безпеки.
5. Перебуваючи на вулиці, дитина має триматися подалі від проїжджої частини дороги. Особливо дитина повинна остерігатися машин, що раптом зупиняються біля неї.
6. Дитині не можна чіпати, піднімати сторонні предмети , особливо ті, які їх невідомі.
7. Дитина в жодному разі не повинна куштувати на смак рослини, плоди, ягоди, що ростуть навколо.
8. Ніколи не можна їсти під час руху. Якщо дитина впаде, їжа може потрапити у її дихальні шляхи.
9. Пересуваючись по вулиці (пішки чи на велосипеді, самокаті, роликах), дітям слід оминати кришки каналізаційних люків, решітки дощових стоків.
10. Граючись на подвір”ї чи знаходячись на екскурсії з групою, дитина завжди має слідкувати за тим, щоб дорослі (батьки, вихователі, вчителі) постійно знаходилися в полі її зору.
11. Дитина має знати, що їй слід робити під час нападу зловмисників:
- насамперед упевнено й сміливо заявити, що близькі дорослі знаходяться неподалік і зараз підійдуть;
- негайно покликати дорослих, будь-яким чином привернути їхню увагу;
- у жодному разі не захищати свої речі – кинути предмет, що його вимагають нападники, їм під ноги і тікати.
Ситуація „Дитина заблукала”
1. По можливості дитина насамперед має зателефонувати батькам, рідним.
2. Дитині треба розказати, що в такій ситуації вона може звернутися по допомогу до працівників міліції, найближчого магазину, пошти тощо.
Ситуація „Один удома”
1. Дитина не повинна відчиняти двері квартири, будинку незнайомим особам, коли вона одна вдома.
2. Дитина не повинна надавати по телефону інформації незнайомим чи малознайомим людям щодо відсутності вдома дорослих, натомість варто сказати неправду, наприклад: „Мама не може зараз взяти слухавку, бо приймає ванну”, „Мама на хвилинку вийшла до сусідки” тощо.
3. Дитина повинна вміти викликати міліцію, пожежників, швидку допомогу як зі стаціонарного, так і з мобільного телефону.
4. У випадку, коли незнайомі люди ламають двері чи в інший спосіб намагаються проникнути в помешкання, дитина повинна:
v зателефонувати в міліцію і не класти слухавку;
v постукати до сусідів або зателефонувати їм;
v вийти на балкон і привернути увагу перехожим криком і чи киданням предметів; у разі відсутності балкону – відкрити чи розбити вікно і викидати у нього будь-які предмети.
5. Дитина має знати, що в жодному разі не можна відкривати невідомі їй ємкості та куштувати їх вміст на смак.
6. У відсутності дорослих дитина віком до 10-12 років не повинна користуватися електроприладами.
7. Якщо в приміщенні дитина відчула якийсь сторонній запах або побачила дим, вона має негайно залишити помешкання й звернутися по допомогу до сусідів або, після виходу з квартири, зателефонувати за номерами „101” і „104”.
Дитина і природа. Природа – друг, коли ти добре її знаєш. Природа приносить користь людям, якщо вони правильно поводяться в ній. Так, приємно, коли сяє сонце і надворі тепла днина, можна по засмагати. Але сонце не лише для засмаги. Хто не знає цілющої сили води, яка дає людині свіжість, бадьорість, чистоту. Але жартувати з водою не варто. Тож, щоб не сталося біди, діти мають вміти поводитися у природі. Небезпечними для дітей можуть стати озера, пляжі, канали, котловани з водою.
- Біля води дитина має перебувати тільки разом із дорослими.
- Дитина має вміти плавати та правильно поводитися біля води, бо трапляються випадки, коли діти тонуть не лише в річці та озерах, а й у різноманітних будівельних котлованах та ямах, наповнених водою.
- Не можна, розігрівшись на сонечку, стрибати в холодну воду.
- Небезпечно пірнати на значну глибину або ж, навпаки, на мілководді.
- Небезпечно кататися на ковзанах на річці взимку, коли лід іще тонкий.
- Діти мають пам’ятати, що надмірне перебування на сонці може викликати опіки шкіри.
- Можна отримати сонячний удар, якщо не покрити голову панамкою або хустиною.
Адже природа завжди приноситиме користь здоров’ю і не загрожуватиме життю людини, якщо дотримуватися правил поводження у природі.
У природі можуть траплятися різні природні явища, як-от: бурі й урагани, грози та град, землетруси, хуртовини та ожеледь. Діти мають знати правила поводження в таких надзвичайних ситуаціях.
1. Урагани і бурі.
- Якщо поруч будуть дорослі, то дитина має виконувати їхні вказівки.
- Під час урагану, бур не можна виходить із дому.
- Якщо ураган застав на вулиці – треба триматись подалі від дерев, ліній електропередач.
- Не можна ховатись у напівзруйнованих, пошкоджених будівлях.
2. Гроза і град.
- Під час грози не можна бігати по вулиці.
- Не можна сидіти біля відчиненого вікна.
- Не можна купатися в річці під час грози, бо вода – провідник енергії, струму.
- Перебуваючи на природі під час дощу краще сховатись десь у канаві, балці.
- Не можна ховатись під високі дерева, ставати біля електричного стовпа.
- Якщо на вулиці застав град – треба сховатись під дах будівлі, кущик, накрити голову.
3. Землетрус.
- Перебуваючи у будинку, треба негайно вийти з нього.
- Покидаючи приміщення, слід вимкнути електроприлади, газ, закрити ретельно кран із водою.
- На вулиці подалі відійти від будинку на деяку відстань.
- Не торкатися обірваних дротів.
4. Зимонька прийшла, хуртовину принесла.
- Під час снігопадів намагайтеся не виходить з дому.
- Якщо снігопад застав у дорозі, дійдіть до найближчої оселі.
- При обморожені треба потерти частину тіла шарфом у жодному разі не снігом.
- Вдома опустити обморожену частину тіла теплу воду на 20 хв.
- Напитися гарячого чаю.
Радіаційна безпека. Ми живемо на забрудненій радіацією території. Тому, щоб її шкідливий вплив на організм був якомога меншим, треба знати та дотримуватися правил радіаційної гігієни, а саме:
Під час сигналу «Радіаційна небезпека» слід:
Отруйні речовини. Щоб не скоїлось біди, щоб діти знали, якими небезпечними є для здоров’я речовини побутової хімії, а також ліки, потрібно знати та дотримуватися правил поводження з отруйними речовинами, а саме:
Шкідливі віруси. Дітей у дошкільному віці треба також ознайомити з тим, що для здоров’я дуже шкідливі різні віруси, мікроби та бактерії. Щоб запобігти хворобам, варто знати такі правила:
Отже, якщо діти знатимуть та дотримуватимуться правил поведінки у надзвичайних ситуаціях, це сприятиме збереженню їхнього життя і здоров’я.